כפר נהר הירדן
לחגוג את החיים

כפר נהר הירדן הוא עמותה ללא מטרות רווח, אשר מאפשר לילדים המתארחים בו

השמה - לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית נולום ארווס בורק? לתיג ישבעס. ישבעס. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית נולום ארווס בורק? לתיג ישבעס. ישבעס. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית נולום ארווס בורק? לתיג ישבעס.

השמה - לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית נולום ארווס בורק? לתיג ישבעס. ישבעס. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית נולום ארווס בורק? לתיג ישבעס. ישבעס. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית נולום ארווס בורק? לתיג ישבעס.

לקיים במדינת ישראל, כפר נופש ייחודי המעניק לילדים מכל המגזרים, המתמודדים עם מחלות מסכנות חיים, מחלות כרוניות וכן לילדים עם צרכים מיוחדים - נופש חווייתי, מרגש ובטוח המותאם להם. הכפר פועל כל ימות השנה על ידי צוות הדרכה מקצועי וגיבוי רפואי מלא וללא עלות לילד ולמשפחתו.
כפר נהר הירדן הוא כפר נופש ייחודי לילדים בגילאי 9-18, המתמודדים עם מחלות כרוניות ו/או גנטיות ועם צרכים מיוחדים. הכפר אינו מלון אורחים, וגם לא מרפאה לילדים. הוא גם לא קייטנה או מחנה של הצופים. מצד שני, קיימים בו אלמנטים מכל אחד מהמוסדות הללו. אך גם הרבה מעבר לכך – השלם, גדול יותר מסכום חלקיו. השלם במקרה זה, הוא כפר מיוחד וייחודי, הנשען על ידע נצבר בינלאומי ומוסיף עליו את הידע, הניסיון והמקצוענות שנרכשו בכפר נהר הירדן מאז הקמתו. הכפר, כחלק מרשת בינלאומית, מחויב למספר עקרונות בסיסיים חשובים: השהייה בנופש היא ללא עלות לילד/נער או בני משפחתו. עקרון ההנגשה וההכללה חשובים ביותר ליצירת האווירה המיוחדת, והגיבוי הרפואי המעמיק – אך מעל ומעבר לעקרונות אלו, צוות המדריכים, המתנדבים, צוות הכפר ורוח הנתינה החום ואהבה שהם יוצרים כאן, היא לב ליבו של הכפר. היכולת של כל הצוות לדבר בשפה חינוכית משותפת, היא היוצרת את הרוח המיוחדת של המקום ואת החוויות המדהימות שהחניכים עוברים במשך שהותם במקום וזאת לצד החוויה שעוברת צוות המדריכים בפעילות המשותפת. התפיסה של הכפר יונקת את השראתה מהגישה של הנופש הטיפולי (recreational therapy), גישה שפותחה על ידי הרשת הבינלאומית seriousfun שהכפר הוא חלק ממנה. מדובר בחוויית נופש, הנאה וכיף, המשלבת בתוכה היבטים טיפוליים. אין מדובר בטיפול, ואנשי הצוות בכפר אינם מטפלים, אך העובדה כי אנו מארחים ילדים המתמודדים עם מחלות לשבוע אינטנסיבי ביותר הכולל בתוכו פעילות מאתגרת, שיחות ארוכות ומעמיקות, קשר חברי, ושינה משותפת יוצרת מצבים בהם החניכים חושפים את רגשותיהם בפני הצוות. אנו מעוניינים להיות שם בשבילם, לחזקם, ולשמח אותם. הכפר וכל מה שמתרחש בו, פועלים על פי שלושה ערכים מרכזיים: אהבה: המניע המרכזי שלנו בכל העשייה. בכפר, נבנה קשר מאוד מיוחד בין המדריכים לילדים. הרצון לתת משהו מיוחד לילדים החולים, ליצור רגעים של אושר בלתי נשכח שמרפא את הנפש. האהבה בכפר מתבטאת בעיניים שנפגשות, בחיוכים, במגע, בצהלה והשמחה שנשמעים מפי הילדים והצוות. כבוד: כל אחד ואחת מהבאים לכפר הוא אדם בפני עצמו, עם רצונות וצרכים משלו. כולם בכפר מחויבים להיות רגישים האחד כלפי השני, ולתת לכל אחד את התחושה והכבוד ההדדי וכי יש לו או לה עצמאיות, כוחות אמיתיים, ורצון כן להיות מיוחד. בטיחות: החופש והנופש בכפר מוגדרים בגבולות שנועדו לתת תחושה של בטחון ויציבות לאורך הדרך. כולם בכפר מעוניינים לשמור על עצמם ועל זולתם ולשמור את תחושת הנופש וההנאה במלואם ללא נזקים, חבלות, או תאונות. כל שנעשה במהלך הנופש הוא מתוך אהבה לנופש ושמירה על ביטחונו ובטיחותו האישית. מטרות הנופש בכפר בבסיס גישתנו החינוכית נמצאות מספר מטרות חשובות. השילוב של כולם יחד יוצר את התרבות והאווירה הייחודית והמיוחדת של הכפר. באחריות כלל הצוות בכפר, להגשים ולממש מטרות אלו: 1. כיף והנאה: מטרתנו היא להזמין את הילד "לצלול" לתוך חוויה ארוכה, מעמיקה, של הנאה, שעשוע, צחוק, חברות – כל הדברים היפים של החיים. מבחינתו של החניך על הדברים לזרום בטבעיות, בלי יותר מידי מחשבה, מהרגע הראשון להגעתו לכפר ועד עזיבתו. גם כשהחניך ישתף אחרים בזיכרונות קשים וסיפורים מורכבים על מחלתו, זה יהיה בהקשר של הכיף. בסוף הסיפור, ירגיש הילד כי נהנה מהעובדה כי סיפר את הסיפור שלו לחבר, וכי מצא אוזן קשבת ולב חם ומבין. 2. חוויית הצלחה: "עשיתי את זה". משפט כל כך חשוב בחיי ילדים. לחניכים המתארחים בכפר, משפט זה בדרך כלל מקושר לחוויה של בדיקה קשה, ניתוח, בדיקה רפואית ותהליכי החלמה מורכבים. כאן בכפר, החניכים מקבלים שבוע מרוכז של חוויות הצלחה מסוג שונה לגמרי – משמחות, נעימות, עושות רק טוב. אנו מתחילים את הצעד לקראת ההצלחה באתגר מתוך בחירה. אלו אתגרים שמושכים את העין ואת הלב. אתגרים שמזמינים את החניך להשקיע מעצמו, מכוחותיו הפנימיים החיוביים, בכדי להצליח. ההצלחה יכולה להיות קטנה מאוד וגדולה מאוד, זה לא משנה. לחניך חשוב גם התהליך וגם התוצר הסופי: השלבים האיטיים, צעד צעד, תוך כדי סדנת פעילות או הכנה של מוצר, מאפשרים התקדמות בצעדים המתאימים לחניך עצמו, גילוי איטי של יכולות, הבנת תהליכים פנימיים וקשר שנבנה עם המדריך ו/או המלווה. לתוצר הסופי חשיבות בפני עצמה: בין אם מדובר בחוויה או במוצר פיסי, הוא מסמל עבור הילד צעד גדול קדימה. החניך מבין כי היכולות הפנימיות שלו, שעברו מבחנים קשים רבים לאורך חייו, טובות גם בצדדים החיוביים והנעימים של החיים. החניך לומד להצליח, ולומד ליהנות מכך. 3. גיבוש חברתי: לא אחת, ציינו בפנינו חניכים כי אפילו ההורים שלהם לא תמיד מבינים את החוויות הקשות שהם עברו. אנו מאמינים כי היחסים הנוצרים בין החניכים לבין עצמם, ובין החניכים לצוות הם העיקר. הזיכרונות המשמעותיים ביותר שלהם ממחזור הנופש, יהיו קשורים בדרך כלל לחוויית הקשר שנוצר עם ילד או ילדה אחרים, או עם אחד המדריכים החברתיים. השיתוף בין החניכים לבין עצמם, הינו תהליך נפשי-רגשי משמעותי ביותר, המאפשר לחניכים להוריד מחסומים, לחזק ולהתחזק על ידי הקשר. כפי שחניך אחד ציין: "עם ילדים דומים לי, אני הכי חופשי". דווקא העובדה כי ברוב רובם של מחזורי הנופש קיים גיוון כה גדול של רקע תרבותי וסביבתי, מקומות שונים מהם החניכים הגיעו, גילאים שונים, שחוויית הגיבוש מתעצמת פי כמה: על אף ההבדלים הגדולים ביננו, יש בנו הרבה מן המשותף, והחברות הנוצרת חזקה. 4. הזדמנות לגלות עולמות תוכן חדשים: חוויית הגילוי, המשמעותית כל כך בכפר, היא עניין חשוב בדרך להנאה המושלמת. כאן, בכפר נהר הירדן, אנו מתמקדים כל הזמן בהענקת חידושים לחניכים: בסדנאות, בפעילויות הקהילתיות, בשהייה ללא ההורים במקום כל כך יפה ומרשים. כל חניך וחניכה יגלו בכפר משהו חדש – בבישול, ביצירה, בדרמה ומוסיקה, בטיפוס על קיר וברכיבה על הסוסים. עולמות התוכן שלנו, אינם אינטלקטואלים או שכלתניים במהותם, אלא חווייתיים – רגשיים. רכישת הטכניקה של רכיבה על הסוס פחות משמעותית, אלא החוויה, התחושה, ההרגשה של להיות על הסוס, לכוון ולהדריך אותו, ולצפות בכל העולם ממרומי האוכף. עולמות התוכן החדשים יכולים להיות גם בתוככי החניך ובנפשו: "לדעת על עצמך דברים שלא ידעת מקודם" משפט חשוב כל כך, המרמז על עובדה כי הנפש של אותו חניך גדלה והתרחבה. האדם, באשר הוא אדם, מחפש את ההזדמנויות ל"עוד" – עוד חוויות, עוד הכרויות, עוד מיומנויות לרכוש. לילד החולה והמוגבל, היכולות הללו מוגבלות הרבה יותר. תנועותיו מוגבלות, היכולת שלו לראות ולחוות דברים חדשים מוגבלת ביותר. כללים וגבולות בכפר: אנו מאמינים כי מעשה הפוגע באווירה החיובית של הכפר, בתקשורת בין באי הכפר, ובאווירה החיובית שאנו יוצרים כאן, דורש תגובה מידית. לשם כך, פיתח הכפר מודל התנהגות מקצועי ומפורט שמצד אחד יוצר גבולות וכללים מאוד ברורים, ומצד שני מסביר ומפרט את כל התגובות האפשריות למעשה. בכפר נהר הירדן, אנו מאמינים שבמקרה וחניך פוגע בכללים אלו, יש להגיב ולא להתעלם. יתכנו תגובות שונות, להפרות שונות של הכללים. חשוב כי כל הצוות ידבר ב"שפה אחת". חשוב שהתגובות שצוות ההדרכה מגיב כלפי החניכים יהיו מתואמות, אחידות, ותהייה תחושה כי הגבולות ברורים, והתגובות לחריגה מהכללים ידועות מראש וחד משמעיות. על המדריכים להעביר מסר אחיד, לאורך כל הנופש, כי קיימות השלכות ברורות ומוגדרות מראש לחריגה מהכללים. כל חריגה תטופל באופן מידי וברור ותועבר לידיעת הנוגעים בדבר במידי.